Logo

Bouře na Korsice vyvrhla jachty na souš, vítr dosahoval rychlosti 100 ulzů

Dominik Harman
Dominik Harman
22.08.2022

V uplynulých dnech zasáhla ostrovy Středozemního moře jedna z nejsilnější bouří v novodobé historii. Vítr výrazně překračoval stupnice hurikánu, v poryvech dosahoval rychlosti až 100 uzlů! Co se vlastně stalo? A dala se tato situace předpovídat?

Situace nad mořem

Zhruba 2 – 3 dny před bouří se začala objevovat varování, že prostředí nad Středozemním mořem je extrémně nestabilní a hrozí silné lokální bouře. Jak bylo předpověděno, tak se stalo. Bouře se zrodila už o den dříve u španělského východního pobřeží jako téměř nevinná. V momentu, kdy se tlakové propady posunuly do nestabilního prostředí, nabrala na síle. Bohužel se varování brala na lehkou váhu a tak došlo k velkým materiálním škodám a minimálně sedm lidí přišlo o život. Nutno ale říci, že bouře která se zformovala z ničeno nic, dosahovala extrémních rychlostí větru, přišla velmi rychle a zkrátka kdo nebyl připraven, už neměl čas. Jedno takové varování jsme vydali i my na našem facebooku:

Při pohledu na synoptickou mapu, ze dne, kdy bouře vypukla (18.8.2022), vypadá prostředí nad Středozemní mořem poměrně bezpečně. Izobary jsou daleko od sebe a indikují spíše slabý vánek. Kousek od Itálie se nachází tlaková níže. Je ale bez frontálních útvarů, tudíž vypadá bezpečně. Musíme ale brát v potaz tlakové propady. V Oblasti Korsiky a Sardinie se nachází hned 3 vedle sebe a indikují možnost vzniku lokálních bouří. A právě jedna taková lokální tropická bouře vypukla nad Korsikou. Bouře přišla velmi rychle, výrazně se změnil tlakový gradient, který vyvolal silný…. extrémně silný vítr. Lokální tropické bouře jsou v srpnu zcela běžné, setkáme se s nimi prakticky kdekoliv ve Středozemním moři, tato však byla opravdu mimořádná! Tropické bouře způsobuje především teplé moře. Právě v srpnu dosahuje ve Středomoří nevyšší teploty, přičemž letos je moře výjimečně přehřáté. Běžně moře dosahuje povrchové teploty kolem 25-26°C, letos v některých oblastech ale překračuje hranici 30°C. Jak se teplá voda vypařuje, vytváří nestabilní prostředí a následně i lokální tropické bouře. Míru nestability v meteorologii udává tzv. CAPE index. CAPE představuje množství energie, která se může potenciálně nad daným místem uvolnit a působit tvorbu konvekční oblačnosti, následně i bouřek. Snadno ho zkontrolujeme, třeba i pomocí aplikace Windy. Archiv a aktuální synoptické mapy pak najdeme na webu wetter3.de.

Frontální rozhraní přicházející na Korsiku

A právě v osudný den byl CAPE index extrémně vysoký, viz obrázek. Tropické bouře se nedají úplně přesně předpovídat, pouze se vydávají varování, že v určité oblasti podobné bouře hrozí. Jakmile o takovém varování víme, musíme být ještě více obezřetní a dobře pozorovat oblohu. A jak jsme očekávali, propadlo se ve Středozemním moři nebe. Prakticky z 0 na 200 km/h zrychlil vítr a kdo nebyl připraven, začal bojovat o holý život. Nejsilnější vítr je na čele frontálního útvaru. Běžně trvá 15 – 20 min než přejde. Pak už máme nejhorší za sebou a vítr začne postupně slábnout.

Bouře způsobila škody na pobřeží, mnoho jachet bylo poškozeno i v přístavech, kotvy neudržely zakotvené jachty a ty skončily vyvržené na korsických skaliscích a plážích.

Jak se na bouři připravit?

Na to, jak se v bouři zachovat neexistuje univerzální recept. Vždy je potřeba vzít v potaz lokální podmínky: na Korsice není mnoho bezpečných přístavů a kotvy velmi špatně drží – dna jsou pokryta mořskou travou. Pokud víme, že je prostředí takto nestabilní, je třeba být opravdu obezřetný a nikdy nic nepodcenit. Začíná to už důsledností na palubě – vše musí být důkladně zabezpečeno a co není nutně potřeba, je uloženo v podpalubí. Roli hraje každý centimetr čtvereční!

  1. Rozhodně nechceme, aby se nám jakýmkoliv způsobem rozbalily plachty, na genně máme minimálně 2 otočky otěží, hlavní plachtu zabezpečenou proti náhlému vypuštění.
  2. Vše co není potřeba je v podpalubí – bimini, sprayhood, dinghy, paddleboardy, kanistry apod.
  3. V takovémto počasí létá voda vodorovně, musíte proto mít po ruce potápěčskou masku a šnorchl, jinak nic nevidíte a nemůžete dýchat.
  4. Loď v přístavu je velmi dobře vyvázána, daleko a bezpečně od mola, lana jsou dotažená a loď se nebojte navázat na všechny mooringy v dosahu.
  5. Na kotvě stojíme v závětrné zátoce, máme vypuštěný celý řetěz, který vyvážeme mimo kotevní vrátek na vazáky. Je dobré mít jej připravený k rychlému odhození pro případ nutnosti náhlého odplutí. Nemusí být čas jej zvedat vrátkem.
  6. Na bóji se nebojte vyvázat dvěma dlouhými lany – i 20 metrů dlouhými, změníte tak úhel tahu na mooringový blok a ten se tak nebude posouvat po dně.

Ale pomatujte na námořnická přísloví:

  1. Je lepší sledovat bouři z hospody, než-li hospodu z rozbouřeného moře!
  2. Námořníku, ochraňuj loď před pobřežím a ona tě ochrání před rozbouřeným mořem!

 

Fotografie z události

zdroj fotografií: Jan Speur, Gipsy Dolphin, James Palacios 

Videa z bouře:


Sdílejte článek

Pinterest