Logo

Plavba na Ålandy

Plavba na Ålandy (čti „ólandy„) je nejseverněji situovanou ze všech našich kondičních a sportovních plaveb. Liduprázdná oblast s nádhernou severskou přírodou rozkládající se na 60-té rovnoběžce severní šířky. Neobvyklé varianty kotvení. Tečka na závěr – muzeum potopené historické válečné plachetnice Vasa ve Stockholmu.

Co všechno na plavbě zažijeme?

Klidnou, ale navigačně náročnou plavbu mezi tisíci žulovými ostrůvky. Nádherné noční přeplutí ze Stockholmu do středu hrdla Botnického zálivu na souostroví Ålandy. Navigaci jen podle papírových map s kompasovými náměry a ručním vynášením polohy. Specifický systém kotvení lodí a zatloukání kotevních kolíků do žulových spár.

Přihlásit se na plavbu ➜

Kotevní skoba v žulové spáře (foto pk)

Chcete se o plavbě dozvědět více? Přečtěte si také reportáž – “Alandské ostrovy” z plavby v roce 2019 publikovanou v časopisu Yacht z plavby z plachetnice Thea (Hanse 35) kapitána Pavla Kocycha psanou naším dalším kapitánem Honzou  Kašparem. 

O Ålandách

Trasa plavby – Stockholm – Alandy (kresba pk)

Souostroví Ålandy se nachází v severovýchodní části Baltského moře v hrdle Botnického zálivu a je tvořeno přibližně šesti tisíci žulovými zaoblenými ostrůvky, jejichž průměrná výška je jen jednotky metrů nad hladinou. Jen pár ostrůvků má výšku nad 100 metrů. Nejvyšší hora se jmenuje Orredals Klint (Orrdalsklint), je na severu hlavního ostrova a dosahuje výšky úctyhodných 129 metrů nad mořem.

Botnický záliv se rozkládá mezi Švédskem a Finskem a končí až kousek pod polárním kruhem. V zimě skoro celý zamrzá a pak se po této rozlehlé ploše místo klasických plachetnic pohybují bruslaři a plachetnice na lyžinách. Jedná se o demilitarizovanou zónu, úředně spadající pod Finsko ale s vysokou mírou nezávislosti. Místní obyvatelé mluví Švédsky (je to zároveň i jediný úřední jazyk) a cítí se více Švédy než Finy. Zároveň vzdálenost od švédského pobřeží (např. od Stockholmu) je přibližně poloviční oproti finskému pobřeží (od města Turku). 

Země spadá pod Evropskou unii a místní měnou je Euro i když zde bez problémů zaplatíte také švédskými korunami. Hlavní město Mariehamn je situované v jižní části hlavního ostrova na jeho úzkém výběžku. Město má necelých 12 000 obyvatel (což je více než 40 procent obyvatel celého souostroví) a v jeho centru je i budova místního parlamentu. 

Byť je souostroví situované až nad 60-tou rovnoběžkou, podnebí je zde mírné a charakterem spíše vnitrozemské. Jedná se o jednoznačně nejteplejší oblast Finska. Národním stromem je stejně jako v České republice lípa. Jelikož se zde plavíme poměrně hodně na severu, pár stupňů pod polárním kruhem, v měsících kolem jarního slunovratu můžeme pozorovat západ slunce mezi desátou a jedenáctou večerní hodinou. A pak v noci při plavbě čtete na palubě mapy v odlescích rozzářeného magického severního horizontu. Geologicky se jedná o velmi zajímavou oblast tvořenou s převahou žulou. V poslední době ledové byla oblast zatížena posunujícím se ledovcem. Stopy tohoto posunu dokážeme najít na mnoha místech žulových ostrůvků, uvidíme je jako “drápance” v žulovém masivu. V současné době se celá část původně zatížené a ponořené zemské desky pozvolna “vynořuje” rychlostí 1-2 centimetry za rok.

Trasa plavby

Plánovaná trasa: Stockholm – Finfo – Saggo – Lemland – Stockholm. Plánovaná trasa se ale může meteorologickými vlivy nebo organizačními úpravami změnit.

Plavba na Ålandské ostrovy je určená pro:

  • Milovníky teplého klimatu na severu na 60-té rovnoběžce
  • Dobrodruhy, které baví poznávat sice už objevené, ale pro sebe nepoznané končiny
  • Nadšence pro oblasti s náročnou manuální navigací mezi tisíci žulovými ostrůvky
  • A pro ty, kteří by se rádi plavili po bývalých ledovcových polích

Na závěr plavby

Nejen na Ålandách ale i ve Stockholmu se nacházejí námořní muzea. Za vidění stojí zejména Muzeum Vasa kousek od přístavu Vasahamnen. Muzeum postavené v roce 1961 pro monumentální válečnou téměř 79 metrů dlouhou loď, která vyplula na svou prvou a zároveň poslední plavbu roku 1628 a po pár minutách plavby se převrátila a potopila ve vodách Stockholmského zálivu. A tak, pokud nám to čas dovolí, muzeum rozhodně navštívíme.

Co je v ceně

  • Pronájem lodi
  • Služby kapitána
  • Pojištění kauce lodi

Co v ceně není

  • Společná pokladna
  • Přístavní a kotevní poplatky, nafta spotřebovaná za plavby
  • Jídlo a potraviny
  • Náklady na dopravu posádky

Na jaké lodi poplujeme?

Vyplouváme na dvou tří-kajutových plachetnicích Bavaria Cruiser z Morningside Marina ve Stockholmu. Ty nabízí 6-ti členné posádce dostatek místa a komfortu k týdenní plavbě. Jachty jsou vybaveny koupelnami s WC a sprchou, mají elektrickou lednici a plynový sporák s troubou. Jejich relativně nízký ponor nám umožní ladně proplouvat mezi balvany.

Dopravu řešíme vždy společně, do této destinace je nutné se vydat letecky, lze ale i autem s využitím trajektu. Letenky si zajištuje každý sám. Zhruba měsíc před plavbou uspořádáme online meeting posádek s kapitány, kde se na všem společně podrobně domluvíme. Nalodění proběhne v sobotu 12.8.2023 odpoledne.

Termíny a rezervace:

Prodejní formulář je vytvořen v systému SimpleShop.cz.