Podle aktuálních předpisů může mít každý cestující letadlem v zavazadle jednu záchrannou vestu se dvěma kartušemi CO₂ a k tomu maximálně dvě kartuše náhradní.
Změny v regulaci provedla pracovní skupina „Dangerous Goods“ organizace ICAO a začlenila je do nově vydaných předpisů ICAO T.I. 2019-2020. Změny se také promítly do předpisů pro přepravu nebezpečného zboží IATA (DGR).
Na cestu s samonafukovací záchranou vestou se připravte
Cestování se samonafukovací záchrannou vestou není až tak složité, jak se může na první pohled zdát. S vestami létáme pravidelně a problémy během bezpečnostních kontrol jsou v posledních letech spíše raritou. I tak je potřeba počítat s tím, že na různých letištích a u různých aerolinek si předpisy vykládají po svém. Snadno nás mohou nemile překvapit. I v tom nejhorším případě ale vyhodíme do koše jen CO2 kartuši. Upřímně si nepomatuji, kdy jsem měl se svojí vestou při transportu letadlem naposledy problém.
Před cestou vždy zkontrolujte webové stránky leteckého dopravce, včetně všech navazujících letů, zda vám povolí vzít si na palubu tlakovou lahvičku s CO2. Dále si zjistěte, zda dovolují přepravu samonafukovací vesty pouze v příručním nebo v odbaveném zavazadle. Pozor! stále existují aerolinky, které přepravu tlakových lahviček nedovolují. Stačí zadat do googlu „self-inflating life jacket + název aerolinie“ a snadno se proklikáte k výsledku.
Záchrannou vestu vezměte s sebou na palubu
Udělejte to tak, i když nám bezpečnostní standardy dovolují cestování s vestou jak v kabinovém, tak i v odbaveném zavazadle. Z vlastní zkušenosti doporučujeme cestovat s vestou výhradně jen v kabinovém zavazadle. Na každém letišti se přístup zaměstnanců mírně liší. Vesta zabalená v odbaveném zavazadle se nemusí při jeho skenování pracovníkům letiště líbit a později můžete být předvoláni k jeho otevření a prověření. Tím můžete způsobit zpoždění letadla a v horším případě odletí bez vás.
Pokud si vezmete vestu do kabinového zavazadla, máte ji vždy u sebe a při bezpečností kontrole můžete rovnou komunikovat s pracovníky letiště. Většinou je zavazadlo s vestou během screeningu označeno jako problematické a musíte ukázat, co v něm máte. Když pak security vidí záchranou vestu, nechají vás bez problémů projít.
První prorazí cestu
Při kontrole kabinových zavazadel je vhodné, aby celá posádka šla jedním rentgenem. První člen „prorazí“ cestu – jeho zavazadlo bude vyhodnoceno jako problematické a zkontrolováno bezpečnostními pracovníky letiště. Ostatní pak již většinou projdou bez kontroly.
Vyvarujte se používání slovíčka „bomb“ nebo „bombička“
V případě komunikace se zaměstnanci letiště v angličtině v žádném případě nepoužívejte slovíčko „bomb“ nebo něco obdobného. Dovede si asi představit, jak moc je to vyděsí. Raději použijte „gas cylinder“ nebo „cartridge“. Ihned budou vědět o čem řeč a výraz jejich tváří zůstane klidný.
Zkušenosti z jednotlivých letišť
Letiště | Kód | Zkušenosti |
Praha | PRG | Během screeningu je každé kabinové zavazadlo s vestou označeno jako nebezpečné. Následuje kontrola s pracovníky letiště a bez větších obtíží nás pouštějí dále. |
Vídeň | VIE | Ve Vídni nebývají problémy při cestování s vestou. Občas zavazadlo projede skenerem bez další kontroly a někdy chtějí pracovníci letiště vestu vidět. |
Berlín | BER | |
Athény | ATH | S vestou procházíme bez problémů. |
Kos | KGS | S vestou procházíme bez problémů. |
Tenerife | TFS | Vesty bezpečnostní kontrola pečlivě prohlíží, po sdělení, že „jsme námořníci“ pokračujeme bez problémů dál. |
TFN | ||
Amsterdam | AMS | S vestou procházíme bez problémů. |
Stockholm | ARN | S vestou procházíme bez problémů. |
Právní předpisy pro přepravu kartuší CO₂ v dopravních letadlech
Pro transport samonafukovací vesty a kartuší s CO2 nacházíme oporu v předpisu Regulations for dangerous goods (DGR) u organizace The International Air Transport Association (IATA) a v předpisu ICAO T.I. 2019-2020 organizace International Civil Aviation Organization (ICAO). Ty definují a regulují bezpečnost letecké dopravy. Oba předpisy platí po celém světe a naprostá většina aerolinek je díky členství v těchto organizacích respektuje.
Předpisy povolují transport samonafukovací vesty a dvou náhradních CO₂ bombiček jak v odbaveném, tak v příručním zavazadle.
Omezení:
- Maximálně jedna záchranná vesta na osobu (podle druhého předpisu ale až 2!);
- záchranná vesta musí být zabalena takovým způsobem, aby nemohlo dojít k její náhodné aktivaci;
- kartuše musí být určeny k nafukování;
- ve vestě mohou být nainstalovány nejvýše dvě náplně;
- ne více než dvě náhradní kartuše s plynem na osobu (objem každé menší než 50 ml).
Zdroj: ICAO DGP, Final Report of the ICAO Dangerous Goods Panel, strana 144, odstavec 12) a IATA Provisions for Dangerous Goods Carried by Passengers or Crew
Jak jistě víte, naši kapitáni během Sportovních a kondičních plaveb vesty vyžadují. Přinášíme proto naše zkušenosti a tipy ohledně cestování letadlem se samonafukovací záchrannou vestou.