Logo

Jak převzít charterovou loď

Dominik Harman
Dominik Harman
03.08.2022

Dobře provedené převzetí lodě je předpokladem pohodové a bezpečné plavby. Nikdo přece nechceme odhalit nefunkční vybavení až na moři, když je vše možné v klidu vyřešit ještě v marině před vyplutím. Proto kontrole věnujte dostatečný čas a buďte pečliví.

Den nalodění je většinou hektický. Převzetí lodě přesto nepodceňujte a snažte se už cestu do mariny naplánovat tak, abyste na prohlídku lodě měli dostatek času.

Snažte se check-in provádět jen s technikem charterové společnosti a maximálně jedním pomocníkem z posádky. Také není nic horšího než kontrola lodi mezi vším, co jste si s sebou přivezli. Bez bagáže a jídla v lodi je kontrola mnohem rychlejší a pohodlnější. Posádku proto s předstihem požádejte, aby se na loď nestěhovala, dokud nebude převzatá. Ideální je posádku vyslat na nákup nebo kávu do místní kavárny a bagáž zatím uložit na molo (výjimku můžete udělat u potravin, které potřebují do ledničky).

TIP: Zeptejte se v kanceláři charterové společnosti, zda můžete hned na loď a začít s  předběžnou kontrolou. Většinou vám to dovolí a můžete tak check-in začít v klidu sami. Poté co dorazí technik, budete připraveni a společně projdete čemu nebudete nerozumět, případně nalezené nesrovnalosti.

Co vede k dobrému převzetí lodě

  • Dostatek času;
  • Klid a kontrola lodi bez posádky;
  • Seznámení se s navigačními přístroji a ovládáním příďového propeleru;
  • Kontrola umístění všech ventilů, jističů, přepínání nádrží na vodu a dalších ovládacích prvků;
  • Vše si pečlivě zaznamenejte, využijte mobilní telefon foto / video;
  • Mějte přitom pochopení pro drobné poškození lodi.

Jak tedy na check-in

Po příchodu na loď nastartujte motor. Při té příležitosti hned zkontrolujte plynovou páku, dopředný chod i zpátečku. Opište si počet motohodin a zkontrolujte stav nafty v nádrži. Motor potom nechte brumlat na neutrál. Skočte do podpalubí a na rozvodném panelu zapněte vše, co zapnout jde. Pak se vraťte zpět na palubu a začněte podrobnou prohlídku.

Kontrola paluby

Začněte v kokpitu a zaměřte se na nejdůležitější vybavení pro bezpečnou plavbu. Mírně otočte kormidelním kolem a hledejte vůli. Pokud cítíte, jak ihned reaguje kormidelní list, je vše v pořádku, pokud cítíte vůli, požádejte technika charterové společnosti o kontrolu kormidelního mechanismu. Najděte nouzovou pínu a ujistěte se, že víte, jak ji použít.

Dále se zaměřte na vinšny a jejich správnou funkci. Přepočítejte kliky pro jejich ovládání. Poté co zkontrolujete vybavební v kokpitu se vydejte na příď a postupně kontrolujte vše, co cestou potkáte: sloupky, zábradlí, kladky, vozíky, dinghy a její příslušenství, ráhno případně vnější poškození trupu.

Dobrý kapitán se zvládne potopit pod loď a zkontrolovat kýl, kormidelní list a lodní šroub. Takovou kontrolu je ale lepší udělat až mimo marinu.

Na přídi se zaměřte na kotvu a kotevní vrátek. Motor je nastartovaný, a tak zkuste kotvu kousek spustit a opět povytáhnout. Klikou ověřte dotažení brzdy a vizuálně zkontrolujte šekl spojující řetěz a kotvu. Jsou na řetězu značky a jaké mají barvy, jak je celkem dlouhý? Je řetěz na konci připevněný k lodi?

Když už jsme na přídi zkontrolujte, zda svítí všechna světla.

Cestou zpět do kokpitu zkontrolujte vše na druhé straně paluby. A v kokpitu pak zkontrolujte obsah všech bakist.

Kontrola plachet

Vane-li lehký a příznivý vítr, můžete při převzetí vytáhnout a zkontrolovat také plachty. Zaměřte se na jejich slabá místa – upínací oka, spodní a zadní lík. U kosatky/geny plachtu důkladně zkontrolujte v oblasti předního koše, často jsou zde prodřené. V případě poškození vše foťte. V silném větru odložte kontrolu plachet až na moře – pokud odhalíte problémy, foťte a ohlaste zpět do charterové společnosti.

Podpalubí je stejně důležité jako paluba

Po příchodu do podpalubí rozsviťte všechna světla a otevřete skříňky. Postupujte podobně jako na palubě a v jednom směru vše systematicky projděte. Od kajut přes salon, kuchyň a navigační stolek.

V podpalubí jsou umístěny důležité ovládací prvky a veškerá elektronika! Je důležité se seznámit s jejich obsluhou a přesně znát jejich umístění! Třeba kotevní vrátek nebo příďový propeler dokážou snadno vyhodit své jističe…

Po kontrole podpalubí musíte vědět, jak se zachází a kde jsou umístěné

  • Jističe a pojistky kotevního vrátku a příďového propeleru
  • Přepínače vodních nádrží
  • Ventily, a to nejen od fekálních tanků
  • Bezpečnostní vybavení
  • Ovládání generátoru a klimatizace
  • Náhradní díly motoru – impeller / klínový řemen

Dále si projděte skříňky a lavice a zkontrolujte jejich obsah.

Nevynechejte kontrolu motoru

Přesto, že nejste mechanikem lodních motorů, proveďte vždy alespoň jeho základní kontrolu! Po otevření motorového prostoru hodně napoví hned první dojem. Je-li čistý, bude pohonná jednotka pravděpodobně pravidelně udržována.

Pro podrobnější kontrolu se hodí britská metodika “WOBBLE”:

  • W – Water filter (vodní filtr): Pohledem zkontrolujte vodní filtr, jeho víčko je průhledné a tak hned uvidíte jeho případné zanesení;
  • O – Oil (olej): Zkontrolujte hladinu oleje měrkou, hledejte případný únik;
  • B – Belt (řemen): Zatlačte na řemen prstem a zkontrolujte jeho napětí, neměli byste promáčknout více než 1-3 cm;
  • B – Bilge (studánka): Zkontrolujte zda ve studánce pod motorem není nějaká kapalina;
  • L – Level (hladina): Zkontrolujte hladinu chladící kapaliny;
  • E – Exhaust (výfuk): Při nastartovaném motoru si prohlédněte výfuk, také chladicí voda musí v pravidelných intervalech vytékat.

Bezpečnost až na první místě

Důkladně se seznamte s umístěním veškerého záchranného vybavení. Kapitán i posádka musí vědět, kde je umístěn záchranný ostrůvek a jak se s ním manipuluje. Neméně důležité jsou i světlice, záchranné vesty a harnesy!

Abyste na nic nezapomněli

SeatimePřipravili jsme pro vás k vytištění check-in list, který vám pomůže na nic důležitého nezapomenout. Odškrtávejte si v něm jednotlivé položky, označte chybějící, případné poškození trupu vyznačte do schématu.

Stáhnout CHECK-IN list (PDF) ⇩

 

Využijte moderní technologie

I přes dobře provedený check-in se může stát, že něco přehlédnete. Je proto dobré využít mobilní telefon, zapnout natáčení videa a udělat si “procházku” po lodi. Natočit vše na palubě i v podpalubí. V případě problému při vrácení lodi si tak můžete vše zpětně zkontrolovat. Pečlivě si dokumentujte i případné problémy objevené během plavby.

Dobrý vítr do plachet!

Sdílejte článek

Pinterest

Podobné články

Jak cestovat letadlem se samonafukovací vestou?

Podle aktuálních předpisů může mít každý cestující letadlem v zavazadle jednu záchrannou vestu se dvěma kartušemi CO₂ a k tomu maximálně dvě kartuše náhradní. Změny v regulaci provedla pracovní skupina „Dangerous Goods“ organizace ICAO a začlenila je do nově vydaných předpisů ICAO T.I. 2019-2020. Změny se také promítly do předpisů pro přepravu nebezpečného zboží IATA…

Dominik Harman 19.10.2021

Autem do Chorvatska: Dálniční poplatky na jednom místě

Vyrážíte autem do Chorvatska za dalším dobrodružstvím na lodi, nebo jen tak na dovolenou? Zjistěte kolik vás budou stát při cestě autem dálniční poplatky. Jak je to s mýtem v roce 2021 v jednotlivých státech po cestě? Dálniční poplatky a mýto v Chorvatsku Dálniční poplatky ve Slovinsku Dálniční poplatky a mýto v Rakousku Dálniční poplatky…

Dominik Harman 15.03.2021

Výprava na Kanárské ostrovy

Před několika dny jsme se vrátili z naší první námořní výpravy tohoto roku. Dva týdny jsme se plavili v oblasti Kanárských ostrovů. A přes drobné potíže s loděmi (a také tak trochu s Covid-19) si troufnu tvrdit, že se akce mimořádně vydařila.  Plavba se málem nekoná Plavba okolo Kanárských ostrovů byla rozdělena do dvou na…

Jan Kašpar 19.02.2022

Diskuze k článku

Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odeslat komentář