Logo

iCom M94-DE :: Ruční vysílačka s DSC a AIS

Jan Kašpar
Jan Kašpar
11.05.2021
iCom M94-DE :: Ruční vysílačka s DSC a AIS

iCom M94-DE (foto web iCom)

iCom, renomovaný japonský výrobce radiokomunikačních zařízení, uvedl na trh velmi zajímavou novinku. Je jí ruční námořní VHF vysílačku s integrovaným DSC (Digital Selective Calling) a AIS (Automatic Identification System). Novinka nese produktové označení IC-M94-DE.  Pokud vím, je to poprvé, co se obě tyto moderní digitální technologie společně dostaly do jednoho ručního přístroje. Kdo tyto technologie zná, tomu není asi potřeba zdůrazňovat, jak moc atraktivní nabídka to je. A to především pro typického českého jachtaře využívajícího především nabídky charterových lodí. DSC kontrolér je sice dnes už povinně k dispozici i na nich, AIS přijímač je ale stále velkou výjimkou. A je to velká škoda, protože AIS dokáže výrazně zvýšit bezpečnost plavby. Především (ale nejenom) za špatné viditelnosti, resp. v noci. Dokáže vám totiž nabídnout třeba následující služby:

  • identifikace plavidel vybavených AIS transpondérem v širokém okolí vaší pozice
  • informace o jejich kurzu a rychlosti
  • informace o MMSI jejich VHF vysílaček
iCom M94-DE :: Ruční vysílačka s DSC a AIS

iCom M94-DE (foto web iCom)

AIS

Aniž byste museli mít na palubě relativně drahý radar, uvidíte na displeji zařízení lodě ve vašem okolí. A to včetně jejich aktuální vzdálenosti, rychlosti a kurzu. Zařízení automaticky spočítá pravděpodobný bod nejbližšího přiblížení a čas, za který k němu dorazíte. Podle uživatelsky nastavitelných hraničních hodnot automaticky spustí alarm v případě, že hrozí, že se jiné plavidlo dostane do vaší příliš těsné blízkosti.

Navíc budete schopni se zvoleným plavidlem zmáčknutím několika málo tlačítek navázat přímé hlasové spojení přes VHF odesláním digitální výzvy přes DSC. Vyhnete se tak nutnosti často komplikovaného a velmi nespolehlivého popisu situace při navazování spojení hlasovým voláním přes kanál 16. Jako třeba: „Nákladní kontejnerová loď s červenou nástavbou a s panamskou vlajkou plující přibližně kurzem 320 asi 1 námořní míli po mém pravoboku, tady je…“ – to vše samozřejmě v angličtině)…

AIS vysílačem jsou kromě plavidel označovány také významné navigační body – bóje, majáky, atd. a to především v oblastech hustého lodního provozu nebo místech se zvlášť obtížnou navigací.

iCom M94-DE :: Ruční vysílačka s DSC a AIS

iCom M94-DE, zobrazení AIS

iCom M94-DE :: Ruční vysílačka s DSC a AIS

iCom M94-DE, detail AIS informací

DSC

Díky přítomnosti DSC vysílačka samozřejmě nabízí jeho standardní funkcionalitu, včetně možnosti aktivace automatického tísňového volání vzhledem k interní GPS obsahujícího i aktuální pozici. Pokud například s touto vysílačkou vypadnete z lodi, pozná, že je ve vodě a pokud v tu chvíli aktivujete tlačítko „Distress“ automaticky vyšle tísňovou zprávu MOB (Man over Board, nebo-li muž přes palubu).

 

GPS

Interní GPS přijímač umožňuje kromě jiného využít zařízení i jako jednoduchého navigačního přístroje s podporou definování trasových bodů a možností uložit jich až 50 do paměti.

Nové námořní kanály

Přístroj podporuje kromě standardních dvou-číselných námořních kanálů i relativně nedávno zavedené čtyř-číselné kanály s intervaly 12.5 kHz.

iCom M94-DE :: Ruční vysílačka s DSC a AIS

Cena tohoto výjimečného ručního přístroje se aktuálně pohybuje okolo 380 EUR (amazon.de).

 

Pokud Vám výše používané zkratky námořních VHF technologií a služeb nic neříkají a chtěli byste se o nich dozvědět víc (a zároveň získat oprávnění k obsluze lodní VHF stanice), přihlaste se do některého z našich SRC kurzů.

Sdílejte článek

Pinterest

Podobné články

Sbírka SeaTime pro Die Seenotretter

2. září jsme v SeaTime zahájili podzimní přednáškovou sezonu povídáním o lodním deníku kapitána. On-line přednášku jsme nabídli všem zájemcům zdarma. Zároveň se nicméně otevřela sbírka SeaTime pro Die Seenotretter, tedy německé dobrovolné námořní záchranáře. Někteří z nás už měli příležitost jejich pomoc využít. A je to opravdu příjemný pocit vědět, že pokud se do nouzové…

Jan Kašpar 08.09.2021

Partnerství Seatime a Boataround

SeaTime, vaše námořní akademie, která poskytuje špičkové teoretické i praktické námořní vzdělávání jachtařům a všem lidem, kteří se točí kolem „vody“, navázala partnerství se společností Boataround, provozující stejnojmenný internetový vyhledávač pronájmu lodí po celém světě. „Vidíme, že naše služby se vzájemně výborně doplňují. Proto věříme, že naše spolupráce přinese oběma stranám rozšíření jejich nabídky. A…

Jan Kašpar 17.05.2021

Iridium jako součást GMDSS

Komunikační technologie se rozvíjí mimořádně rychle. Její pokroky se nyní promítají i do mezinárodních standardů pro radiokomunikační vybavení a procesy v námořním provozu. Tato pravidla, známá pod zkratkou GMDSS, neboli “Global Maritime Disterss and Safety System”, se přímo nevztahují na rekreační lodě. Změny požadavků na komunikační vybavení velkých plavidel se nicméně – dříve či později…

Jan Kašpar 22.09.2021

Autem do Chorvatska: Dálniční poplatky na jednom místě

Vyrážíte autem do Chorvatska za dalším dobrodružstvím na lodi, nebo jen tak na dovolenou? Zjistěte kolik vás budou stát při cestě autem dálniční poplatky. Jak je to s mýtem v roce 2021 v jednotlivých státech po cestě? Dálniční poplatky a mýto v Chorvatsku Dálniční poplatky ve Slovinsku Dálniční poplatky a mýto v Rakousku Dálniční poplatky…

Dominik Harman 15.03.2021

Elektronické mýto ENC v Chorvatsku ušetří čas i peníze

ENC je krabička pro bezkontaktní placení mýta v Chorvatsku. Jezdíte do Chorvatska pravidelně autem a ještě ho nemáte za oknem svého auta? Pak byste měli zpozornit! Elektronická platba je jednoduchá, pohodlná a navíc vám ušetří čas i peníze, a to hned 21,74%! To je dostatek důvodů pro jeho pořízení. Zkontrolujte si na kolik vás vyjdou…

Dominik Harman 28.06.2021

Spolupráce s YC CERE

Delší dobu jsme hledali vhodné prostory pro pořádání našich kurzů a přednášek, které neprobíhají výhradně on-line. A rádi bychom se pochlubili, že se nám je podařilo najít. A to velmi pěkné a navíc „tematické“. Navázali jsme totiž spolupráci s Yacht Clubem CERE v pražském Podolí. A už minulý týden proběhl v jejich klubovém salonku náš…

Jan Kašpar 20.06.2021

Diskuze k článku

Odpovědet

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odeslat komentář