Logo

iCom M94-DE :: Ruční vysílačka s DSC a AIS

Jan Kašpar
Jan Kašpar
11.05.2021
iCom M94-DE :: Ruční vysílačka s DSC a AIS

iCom M94-DE (foto web iCom)

iCom, renomovaný japonský výrobce radiokomunikačních zařízení, uvedl na trh velmi zajímavou novinku. Je jí ruční námořní VHF vysílačku s integrovaným DSC (Digital Selective Calling) a AIS (Automatic Identification System). Novinka nese produktové označení IC-M94-DE.  Pokud vím, je to poprvé, co se obě tyto moderní digitální technologie společně dostaly do jednoho ručního přístroje. Kdo tyto technologie zná, tomu není asi potřeba zdůrazňovat, jak moc atraktivní nabídka to je. A to především pro typického českého jachtaře využívajícího především nabídky charterových lodí. DSC kontrolér je sice dnes už povinně k dispozici i na nich, AIS přijímač je ale stále velkou výjimkou. A je to velká škoda, protože AIS dokáže výrazně zvýšit bezpečnost plavby. Především (ale nejenom) za špatné viditelnosti, resp. v noci. Dokáže vám totiž nabídnout třeba následující služby:

  • identifikace plavidel vybavených AIS transpondérem v širokém okolí vaší pozice
  • informace o jejich kurzu a rychlosti
  • informace o MMSI jejich VHF vysílaček
iCom M94-DE :: Ruční vysílačka s DSC a AIS

iCom M94-DE (foto web iCom)

AIS

Aniž byste museli mít na palubě relativně drahý radar, uvidíte na displeji zařízení lodě ve vašem okolí. A to včetně jejich aktuální vzdálenosti, rychlosti a kurzu. Zařízení automaticky spočítá pravděpodobný bod nejbližšího přiblížení a čas, za který k němu dorazíte. Podle uživatelsky nastavitelných hraničních hodnot automaticky spustí alarm v případě, že hrozí, že se jiné plavidlo dostane do vaší příliš těsné blízkosti.

Navíc budete schopni se zvoleným plavidlem zmáčknutím několika málo tlačítek navázat přímé hlasové spojení přes VHF odesláním digitální výzvy přes DSC. Vyhnete se tak nutnosti často komplikovaného a velmi nespolehlivého popisu situace při navazování spojení hlasovým voláním přes kanál 16. Jako třeba: „Nákladní kontejnerová loď s červenou nástavbou a s panamskou vlajkou plující přibližně kurzem 320 asi 1 námořní míli po mém pravoboku, tady je…“ – to vše samozřejmě v angličtině)…

AIS vysílačem jsou kromě plavidel označovány také významné navigační body – bóje, majáky, atd. a to především v oblastech hustého lodního provozu nebo místech se zvlášť obtížnou navigací.

iCom M94-DE :: Ruční vysílačka s DSC a AIS

iCom M94-DE, zobrazení AIS

iCom M94-DE :: Ruční vysílačka s DSC a AIS

iCom M94-DE, detail AIS informací

DSC

Díky přítomnosti DSC vysílačka samozřejmě nabízí jeho standardní funkcionalitu, včetně možnosti aktivace automatického tísňového volání vzhledem k interní GPS obsahujícího i aktuální pozici. Pokud například s touto vysílačkou vypadnete z lodi, pozná, že je ve vodě a pokud v tu chvíli aktivujete tlačítko „Distress“ automaticky vyšle tísňovou zprávu MOB (Man over Board, nebo-li muž přes palubu).

 

GPS

Interní GPS přijímač umožňuje kromě jiného využít zařízení i jako jednoduchého navigačního přístroje s podporou definování trasových bodů a možností uložit jich až 50 do paměti.

Nové námořní kanály

Přístroj podporuje kromě standardních dvou-číselných námořních kanálů i relativně nedávno zavedené čtyř-číselné kanály s intervaly 12.5 kHz.

iCom M94-DE :: Ruční vysílačka s DSC a AIS

Cena tohoto výjimečného ručního přístroje se aktuálně pohybuje okolo 380 EUR (amazon.de).

 

Pokud Vám výše používané zkratky námořních VHF technologií a služeb nic neříkají a chtěli byste se o nich dozvědět víc (a zároveň získat oprávnění k obsluze lodní VHF stanice), přihlaste se do některého z našich SRC kurzů.

Sdílejte článek

Pinterest

Podobné články

Sbírka SeaTime pro Die Seenotretter

2. září jsme v SeaTime zahájili podzimní přednáškovou sezonu povídáním o lodním deníku kapitána. On-line přednášku jsme nabídli všem zájemcům zdarma. Zároveň se nicméně otevřela sbírka SeaTime pro Die Seenotretter, tedy německé dobrovolné námořní záchranáře. Někteří z nás už měli příležitost jejich pomoc využít. A je to opravdu příjemný pocit vědět, že pokud se do nouzové…

Jan Kašpar 08.09.2021

Autem do Chorvatska: Dálniční poplatky na jednom místě

Vyrážíte autem do Chorvatska za dalším dobrodružstvím na lodi, nebo jen tak na dovolenou? Zjistěte kolik vás budou stát při cestě autem dálniční poplatky. Jak je to s mýtem v roce 2021 v jednotlivých státech po cestě? Dálniční poplatky a mýto v Chorvatsku Dálniční poplatky ve Slovinsku Dálniční poplatky a mýto v Rakousku Dálniční poplatky…

Dominik Harman 15.03.2021

Elektronické mýto ENC v Chorvatsku ušetří čas i peníze

ENC je krabička pro bezkontaktní placení mýta v Chorvatsku. Jezdíte do Chorvatska pravidelně autem a ještě ho nemáte za oknem svého auta? Pak byste měli zpozornit! Elektronická platba je jednoduchá, pohodlná a navíc vám ušetří čas i peníze, a to hned 21,74%! To je dostatek důvodů pro jeho pořízení. Zkontrolujte si na kolik vás vyjdou…

Dominik Harman 28.06.2021

Praktický kurz pro kapitány :: Chorvatsko, květen 2022

“Kormidlo 90 stupňů vpravo!” rázný povel kapitána, který nečekaně vystoupil do kokpitu, prořízl noční tmu. Kadet za kormidlem se na něho dost překvapeně dívá, ale pokyn obratem vyplní. Ve slabém světle měsíce je po pár okamžicích po levoboku patrný obrys malého kamenitého ostrůvku, na který jachta ještě před malým okamžikem mířila přídí. Od srážky s…

Jan Kašpar 29.05.2022

Výprava na Kanárské ostrovy

Před několika dny jsme se vrátili z naší první námořní výpravy tohoto roku. Dva týdny jsme se plavili v oblasti Kanárských ostrovů. A přes drobné potíže s loděmi (a také tak trochu s Covid-19) si troufnu tvrdit, že se akce mimořádně vydařila.  Plavba se málem nekoná Plavba okolo Kanárských ostrovů byla rozdělena do dvou na…

Jan Kašpar 19.02.2022

CHECK-IN List Plachetnice

Ahoy Mořeplavci, abyste při převzetí lodě na nic nezapomněli, připravili jsme pro vás jednoduchý a přehledný CHECK-IN list plachetnice. Je strukturovaný na vybavení na palubě a v podpalubí. Pokrývá vše, co byste měli během check-in zkontrolovat. Na nákresy plachetnice si můžete vyznačit případné poškození trupu, plachet či jiné části plachetnice. Nezapomeňte se také technika charterové…

Dominik Harman 31.12.2021

Iridium jako součást GMDSS

Komunikační technologie se rozvíjí mimořádně rychle. Její pokroky se nyní promítají i do mezinárodních standardů pro radiokomunikační vybavení a procesy v námořním provozu. Tato pravidla, známá pod zkratkou GMDSS, neboli “Global Maritime Disterss and Safety System”, se přímo nevztahují na rekreační lodě. Změny požadavků na komunikační vybavení velkých plavidel se nicméně – dříve či později…

Jan Kašpar 22.09.2021

Vzhůru na horizont 2022!

Jaký byl váš uplynulý rok? Já vím, coronavirus, tornádo, volby… Ale takhle jsem to nemyslel! Jaký byl doopravdy – ten jenom váš?  Pevně věřím, že všemu zmíněnému navzdory hodně dobrý. Tak jako byl ten náš v SeaTime! Rok 2021 Nejen na těchto stránkách jsme vás začali oslovovat někdy brzy na jaře. Tenkrát jsme ještě úplně…

Jan Kašpar 31.12.2021

Diskuze k článku

Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odeslat komentář