Logo

Iridium jako součást GMDSS

Jan Kašpar
Jan Kašpar
22.09.2021

Komunikační technologie se rozvíjí mimořádně rychle. Její pokroky se nyní promítají i do mezinárodních standardů pro radiokomunikační vybavení a procesy v námořním provozu. Tato pravidla, známá pod zkratkou GMDSS, neboli “Global Maritime Disterss and Safety System”, se přímo nevztahují na rekreační lodě. Změny požadavků na komunikační vybavení velkých plavidel se nicméně – dříve či později – promítnou i do jejich běžného vybavení. A tím se rozšíří a zkvalitní možnosti jejich (nejen) tísňové komunikace.

Inmarsat C

Až do konce loňského roku (2020) působila jako jediný certifikovaný poskytovatel satelitních komunikačních služeb v rámci GMDSS britská firma Inmarsat Ltd. se svojí službou Inmarsat C. Její skupina aktuálně 14 geostacionárních satelitů, které se pohybují na oběžné dráze cca 36,000 km vysoko nad rovníkem, pokrývá svým signálem celý povrch Země s výjimkou polárních oblastí zhruba nad 82 stupňů severní nebo jižní šířky.

Inmarsat C představuje vlastně jakousi obdobu telexu (tedy dálnopisu). Umožňuje oboustrannou výměnu textových zpráv a podporuje také skupinové šíření bezpečnostních zpráv (tzv. MSI, neboli “Maritime Safety Information”). To jsou pravidelné zprávy o počasí, varování před překážkami v plavbě (např. ledovce, volně splouvající objekty,…) a o mimořádných událostech šířené jinak také např. systémem NAVTEX. Inmarsat C neumožňuje hlasovou komunikaci. Tu nicméně Inmarsat nabízí v rámci svých dalšíchch služeb. Nevýhodu systému představuje také jeho relativně vysoká cena. A to jak z hlediska provozních nákladů, tak pořízení vlastního zařízení. Terminály jsou relativně velké a těžké a pouze jednoúčelové. Většina plavidel proto zůstává pouze u povinné konfigurace – tedy telex zařízení s možností odeslání automatizovaného nouzového hlášení. Terminál pro hlasovou komunikaci je tak ve výbavě pouze malé části povinných lodí.

Iridium vstupuje do GMDSS

Na začátku roku 2021 vstoupila na trh se svojí novou službou americká společnost Iridium Communications. Schvalovací proces trval několik let. V roce 2020 byl úspěšně ukončen a IMO (International Maritime Organization) plně uznala služby Iridium jako součást GMDSS. Pro tyto potřeby vyvinul Inmarsat ve spolupráci se společností Lars Thrane i specializovaný terminál LT-3100S. Ten v sobě spojuje všechny tři složky GMDSS – automaticky odesílanou tísňovou komunikaci (stisknutím tlačítka “Distress”), možnost hlasové komunikace a příjem textových zpráv MSI.

Iridium jako součást GMDSS :: LT3100S

Nový terminál pro využívání komplexních služeb GMDSS v síti Iridium

Iridium pro službu využívá svoji vlastní soustavu 66 aktivních satelitů. Ty létají na nízké oběžné dráze (LEO = Low Earth Orbit) ve výšce okolo 781 km. Satelity se pohybují po celkem 6 oběžných drahách (11 satelitů na každé), které jsou od sebe posunuté o 60 stupňů. Orbity jsou téměř polární s inklinací 86.4 stupně. Tato konfigurace zajišťuje globální pokrytí po celém povrchu Země. Vzhledem k poměrně nízké vzdálenosti k satelitům je možné komunikovat i pomocí relativně malých ručních terminálů – přenosných satelitních telefonů. Komunikace mezi terminálem a družicí probíhá na frekvencích L-pásma (konkrétně 1,616.0 – 1,626.5 MHz).

Satelity Iridium Next

Soustava LEO satelitů Iridium Next

Další změny regulace

Uznáním služeb Iridium jako součást GMDSS ale změny v požadavcích tak, jak jsou definovány v mezinárodní konvenci SOLAS (Safety of Life at Sea), pro nejbližší dobu nekončí. Očekává se certifikace dalších poskytovatelů satelitních služeb (čínská BeiDou už je ve schvalovacím procesu). Globální pokrytí Iridia si vyžádá změnu definice jednotlivých námořních oblastí z hlediska předepsaného GMDSS vybavení. Oblast A3 se při využití Iridia (a případně dalších poskytovatelů) stane globální. Všechny předpisy se mění tak, aby místo konkrétních služeb pracovaly s obecnými termíny.

V každém případě to všechno znamená, že i v této mezinárodními předpisy značně svázané oblasti se prosazují moderní technologie a konkurence. Nové služby by měly být dostupnější a přinést vyšší bezpečnost plavby. A pokud už k nějaké nehodě dojde, přivolání pomoci by mělo být rychlejší a jednodušší. Co více si přát…

 

Pokud byste se chtěli o námořních komunikačních technologiích, jejich použití a regulaci dozvědět více podívejte se na naši nabídku kurzů a odborných jachtařských přednášek.

 

Sdílejte článek

Pinterest

Podobné články

Bouře na Korsice vyvrhla jachty na souš, vítr dosahoval rychlosti 100 ulzů

V uplynulých dnech zasáhla ostrovy Středozemního moře jedna z nejsilnější bouří v novodobé historii. Vítr výrazně překračoval stupnice hurikánu, v poryvech dosahoval rychlosti až 100 uzlů! Co se vlastně stalo? A dala se tato situace předpovídat? Situace nad mořem Zhruba 2 – 3 dny před bouří se začala objevovat varování, že prostředí nad Středozemním mořem…

Dominik Harman 22.08.2022

iCom M94-DE :: Ruční vysílačka s DSC a AIS

iCom, renomovaný japonský výrobce radiokomunikačních zařízení, uvedl na trh velmi zajímavou novinku. Je jí ruční námořní VHF vysílačku s integrovaným DSC (Digital Selective Calling) a AIS (Automatic Identification System). Novinka nese produktové označení IC-M94-DE.  Pokud vím, je to poprvé, co se obě tyto moderní digitální technologie…

Jan Kašpar 11.05.2021

Spolupráce s YC CERE

Delší dobu jsme hledali vhodné prostory pro pořádání našich kurzů a přednášek, které neprobíhají výhradně on-line. A rádi bychom se pochlubili, že se nám je podařilo najít. A to velmi pěkné a navíc „tematické“. Navázali jsme totiž spolupráci s Yacht Clubem CERE v pražském Podolí. A už minulý týden proběhl v jejich klubovém salonku náš…

Jan Kašpar 20.06.2021

Praktický kurz pro kapitány :: Chorvatsko, květen 2022

“Kormidlo 90 stupňů vpravo!” rázný povel kapitána, který nečekaně vystoupil do kokpitu, prořízl noční tmu. Kadet za kormidlem se na něho dost překvapeně dívá, ale pokyn obratem vyplní. Ve slabém světle měsíce je po pár okamžicích po levoboku patrný obrys malého kamenitého ostrůvku, na který jachta ještě před malým okamžikem mířila přídí. Od srážky s…

Jan Kašpar 29.05.2022

Elektronické mýto ENC v Chorvatsku ušetří čas i peníze

ENC je krabička pro bezkontaktní placení mýta v Chorvatsku. Jezdíte do Chorvatska pravidelně autem a ještě ho nemáte za oknem svého auta? Pak byste měli zpozornit! Elektronická platba je jednoduchá, pohodlná a navíc vám ušetří čas i peníze, a to hned 21,74%! To je dostatek důvodů pro jeho pořízení. Zkontrolujte si na kolik vás vyjdou…

Dominik Harman 28.06.2021

CHECK-IN List Plachetnice

Ahoy Mořeplavci, abyste při převzetí lodě na nic nezapomněli, připravili jsme pro vás jednoduchý a přehledný CHECK-IN list plachetnice. Je strukturovaný na vybavení na palubě a v podpalubí. Pokrývá vše, co byste měli během check-in zkontrolovat. Na nákresy plachetnice si můžete vyznačit případné poškození trupu, plachet či jiné části plachetnice. Nezapomeňte se také technika charterové…

Dominik Harman 31.12.2021

Vzhůru na horizont 2022!

Jaký byl váš uplynulý rok? Já vím, coronavirus, tornádo, volby… Ale takhle jsem to nemyslel! Jaký byl doopravdy – ten jenom váš?  Pevně věřím, že všemu zmíněnému navzdory hodně dobrý. Tak jako byl ten náš v SeaTime! Rok 2021 Nejen na těchto stránkách jsme vás začali oslovovat někdy brzy na jaře. Tenkrát jsme ještě úplně…

Jan Kašpar 31.12.2021

Autem do Chorvatska: Dálniční poplatky na jednom místě

Vyrážíte autem do Chorvatska za dalším dobrodružstvím na lodi, nebo jen tak na dovolenou? Zjistěte kolik vás budou stát při cestě autem dálniční poplatky. Jak je to s mýtem v roce 2021 v jednotlivých státech po cestě? Dálniční poplatky a mýto v Chorvatsku Dálniční poplatky ve Slovinsku Dálniční poplatky a mýto v Rakousku Dálniční poplatky…

Dominik Harman 15.03.2021

Nebojte se kapitánských zkoušek

Vyzkoušeli jste námořní jachting a zaujal vás? Řekli jste si, že se o něm chcete dozvědět něco víc a příště si loď budete řídit sami? Pak je pro vás následujícím logickým krokem přihlásit se do kapitánského kurzu. Pojďme se společně podívat na to, jak takový kurz a jeho závěrečná zkouška vypadají a co vám přinesou….

Jan Kašpar 13.03.2022

Diskuze k článku

Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odeslat komentář