Jak na trim samopřehazovací kosatky

Dom Harman
04.07.2021

Systém samopřehazovací kosatky (“self tacking jib”) se v posledních letech čím dál častěji objevuje ve výstroji nových jachet. Tím pádem se s ním setkáváme i na charterových lodích. Přináší zvýšené pohodlí a jednoduchost ovládání při obratech. Mnoho uživatelů si ale stěžuje na problémy při trimu. Především při zadobočních větrech “broad-reach”.

Při nedávné plavbě v oblasti Baleárských ostrovů jsme si systém v provedení firmy Beneteau (Oceanis 41.1 z roku 2017) otestovali i my. Měli jsme tak příležitost vyzkoušet si základní i rozšířené možnosti jeho trimu.

Pomocné otěžě

Z podstaty konstrukce vyplývá, že v základní konfiguraci máme při trimu k dispozici pouze jednu otěž. Ta nám samozřejmě příliš možností nastavení neposkytuje. Většinou to funguje dobře. Při zadobočních až zadních větrech, ale i při stoupání na předoboční vítr brzy narazíme na hranice možností. Jak tedy na trim samopřehazovací kosatky? Pomoc je relativně jednoduchá – vypůjčíme si systém pomocných otěží běžně používaný na závodních lodích. K jejich instalaci si vystačíme se základním materiálem – lano vhodné délky, jeden nebo dva kladkové bloky a šekly nebo smyčky k jejich uchycení. Nutnou podmínkou jsou pak vhodné úchytné body na boku lodě (oka u paty sloupků zábradlí, děrovaná bordlajsna, …) a u paty stěžně.

Barber-hauler

Pomocné otěže existují ve dvou variantách, podle toho na jaký vítr se chystáme je použít. Při zadobočním větru potřebujeme zadní roh kosatky dostat směrem ven k boku lodě, dál, než kam nám to umožňuje kolejnička samopřehazovacího mechanizmu a zároveň napínat zadní lík směrem dolů, abychom plachtu udrželi co možná bez přetočení (twistu). Taková otěž se na závodních lodích označuje podle svých vynálezců, bratrů Barberových, jako “Barber-hauler”. Existuje v nespočtu variant podle konkrétní situace na dané lodi. Naši realizaci ukazuje obrázek 1 a 2. Po sestavení systému můžeme současně využívat obou otěží přední plachty a nastavit tak polohu jejího zadního rohu a přetočení do optimálního stavu. Pomocná otěž může navíc fixovat polohu vozíku na příčné kolejničce. Při slabším kolísajícím větru tak zabrání jeho neustálému hlučnému popojíždění. Umožní také využít crash-tack manévr např. v situaci muž přes palubu, případně ustavení lodě do driftu v náročnějších podmínkách.

In-hauler

Při stoupání na předoboční vítr (“close-hauling”) potřebujeme přední plachtu naopak dostat co nejblíže ke středu lodě. Zmenšíme tím štěrbinu (“slot”) mezi přední a hlavní plachtou. Zvýšíme rychlost proudění vzduchu v ní a dosáhneme zvýšení sací síly na hlavní plachtě, která je při plavbě proti větru výrazně dominantní. Konvexní tvar kolejničky samopřehazovacího mechanizmu sice vozík při silném napínání otěže posunuje směrem ke středu lodě, většinou to ale nestačí. Přichází tak ke slovu druhá varianta pomocné otěže, která se nazývá “In-hauler”. Současná práce s hlavní a pomocnou otěží nám opět poskytne dobrou kontrolu nastavení přední plachty. Naši realizaci si můžete prohlédnout na obrázku 3, 4 a 5.

Nepříjemným důsledkem nastrojení pomocných otěží jsou samozřejmě komplikace při obratech. Máme-li dostatek materiálu k nastrojení po obou stranách, můžeme provádět obraty bez problémů a vše ovládat přímo z kokpitu. Pokud ale instalujeme pouze na jednu stranu, musíme před obratem připravit přehození pomocné otěže na druhou stranu. Případně se můžeme smířit s tím, že si jejích výhod užijeme při křižování pouze z jedné strany.

Shrnutí praktických zkušeností

Trim samopřehazovací kosatky s využitím pomocných otěží nabízí více možností kontroly přední plachty. Podle našich zkušeností je s nimi možné dosáhnout velmi dobrého vyvážení plachet v jakémkoliv postavení vůči větru a zvýšit tak rychlost i pohodlí plavby.

Pokud byste se chtěli dozvědět více o trimu plachet, podívejte se na nabídku našich jachtařských přednášek, případně se přihlaste do kapitánského kurzu.

Podobné články

Jak převzít charterovou jachtu

Dobře provedené převzetí lodě je předpokladem pohodové a bezpečné plavby. Nikdo přece nechceme odhalit nefunkční vybavení až na moři, když je vše možné v klidu vyřešit ještě v marině před vyplutím. Proto kontrole věnujte dostatečný čas a buďte pečliví. Den nalodění je většinou hektický. Převzetí lodě přesto nepodceňujte a snažte…

Cestování letadlem se samonafukovací záchranou vestou

Jak jistě víte, naši kapitáni během Sportovních a kondičních plaveb vesty vyžadují. Přinášíme proto naše zkušenosti a tipy ohledně cestování letadlem se samonafukovací záchrannou vestou. Podle aktuálních předpisů může mít každý cestující letadlem v zavazadle jednu záchrannou vestu se dvěma kartušemi CO₂ a k tomu maximálně dvě kartuše náhradní. Změny…