Logo

Nebojte se kapitánských zkoušek

Jan Kašpar
Jan Kašpar
13.03.2022

Vyzkoušeli jste námořní jachting a zaujal vás? Řekli jste si, že se o něm chcete dozvědět něco víc a příště si loď budete řídit sami? Pak je pro vás následujícím logickým krokem přihlásit se do kapitánského kurzu. Pojďme se společně podívat na to, jak takový kurz a jeho závěrečná zkouška vypadají a co vám přinesou.

Kapitánské průkazy

Kapitánských průkazů – správně se v ČR nazývají “Průkaz velitele námořní jachty”, na Slovensku “Veliteľ námorného rekreačného plavidla” – je hned několik kategorií. Vstupní úroveň, se kterou ale většina skipperů pohodlně vydrží celý svůj jachtařský život, se označuje písmenem “C” a někdy se popisuje jako “příbřežní plavba” (anglický ekvivalent je “Yachtmaster Coastal”). Držitel českého průkazu může velet jachtě na moři v oblasti do max. 20 NM od pobřežní linie při síle větru do 6 Bf. Držitel toho slovenského pak do 12 NM a 4 Bf. Oba průkazy jsou, na rozdíl od také velmi populárních chorvatských průkazů, uznávány po celém světě.

Vyšší úroveň oprávnění představují kapitánské průkazy kategorie „B“ umožňující „mořskou plavbu“ („Yachtmaster offshore“) omezenou vzdáleností 200 NM od pobřežní linie.

Bez jakéhokoliv omezení potom fungují průkazy kategorie „A“ pro „oceánskou plavbu“ („Yachtmaster ocean“).

Rozhodnete-li se získat kapitánský průkaz, je potřeba najít si nejprve dobrou námořní jachtařskou školu. Ta vám nabídne teoretický přípravný kurz a také praxi na moři. Obě části musíte pro získání oprávnění úspěšně absolvovat. Na pořadí přitom nezáleží.

Kapitánské kurzy

Teoretické kurzy

Teoretické kurzy se zpravidla pořádají v ČR nebo SR s rozsahem okolo 24 hodin vyučování. Obvykle se to zvládne za jeden víkend – od pátku odpoledne do neděle. Náplň kurzu je hodně pestrá. Požadavky se řídí směrnicemi vydanými příslušnými státními orgány, které potom také přímo dohlížejí i na průběh zkoušek. Celkem na teoretickém kurzu projdete šest předmětů.

Předměty

  1. Námořní navigace – potřebná teorie práce s mapou, kompasem a dalšími navigačními pomůckami, řešení jednoduchých úloh stanovení polohy, kurzu a doby plavby, vynášení do mapy, majáky a navigace s jejich využitím, využívání elektronických navigačních přístrojů atd.
  2. Plavební nauka – názvosloví jednotlivých součástí jachty, různé konstrukce trupu a oplachtění, stabilita plavidla, teorie funkce plachet a jejich obsluha, manévry s lodí, bezpečnostní vybavení, atd.
  3. COLREG a základy námořního práva – mezinárodní pravidla pro bezpečnou plavbu, tedy něco jako “pravidla silničního provozu” na moři, právní postavení kapitána plavidla, národní a mezinárodní právní předpisy regulující námořní plavbu, nehody na moři a jejich řešení, odpovědnost za škody atd.
  4. Námořní meteorologie – počasí a jeho předpovídání jako základní faktor ovlivňující plavbu a její bezpečnost, teoretické základy tlakových útvarů a front, vítr a jeho měření, zdroje informací a jejich využívání, vlastní předpověď počasí v několika praktických krocích, atd.
  5. Základy angličtiny – anglická lodní terminologie, základy námořní komunikace včetně využití VHF vysílaček.
  6. Základy zdravotní péče – první pomoc na lodi i mimo ni.

Kapitánské kurzy :: SeaTimeTeoretický kurz je opravdu napěchovaný informacemi a rozhodně si na ten víkend neplánujte nic moc jiného. Při výběru školy je vždycky nejlepší dát na osobní zkušenost a doporučení těch, kteří kurz již absolvovali. Osobně bych určitě preferoval nabídky, které neslibují nejsnazší a nejrychlejší získání průkazu, ale raději bych hledal osvědčenou kvalitu a zkušenost. Důležité je také to, aby vám škola poskytla kvalitní učební materiály. K přípravě na zkoušku je přeci jenom budete muset pročíst a i v budoucnu se k nim budete vracet… Většina větších škol kromě kurzů nabízí i jednorázové přednášky a školení a tak si můžete před absolvováním kurzu jejich kvalitu snadno vyzkoušet.

Závěrečná kapitánská zkouška

S odstupem několika dnů nebo týdnů po kurzu následuje kapitánská zkouška. Její nejdůležitější částí je samostatné písemné zpracování navigačního příkladu v časovém limitu max. 60 minut. Jeho správné řešení je podmínkou pro připuštění k ústní části zkoušky. Ta pak probíhá postupně ze všech šesti hlavních předmětů před zkušební komisí. Pokud by se vám v některém podařilo neuspět, není třeba propadat panice – zkoušku si zopakujete pouze v tomto předmětu.

Zní to náročně a máte trochu obavy jak to zvládnete? Strach rozhodně mít nemusíte. Úplně triviální to určitě není, ale jaderné inženýry z vás také nikdo neudělá. Pokuste se na kurzu dávat pozor a před zkouškou si pročtete své poznámky a učební materiály a zkoušku určitě zvládnete. Odměnou vám budiž nejen dobrý pocit, ale i svoboda plavby po moři podle vlastních představ a preferencí.

Sdílejte článek

Pinterest

Podobné články

Praktický kurz pro kapitány :: Chorvatsko, květen 2022

“Kormidlo 90 stupňů vpravo!” rázný povel kapitána, který nečekaně vystoupil do kokpitu, prořízl noční tmu. Kadet za kormidlem se na něho dost překvapeně dívá, ale pokyn obratem vyplní. Ve slabém světle měsíce je po pár okamžicích po levoboku patrný obrys malého kamenitého ostrůvku, na který jachta ještě před malým okamžikem mířila přídí. Od srážky s…

Jan Kašpar 29.05.2022

CHECK-IN List Plachetnice

Ahoy Mořeplavci, abyste při převzetí lodě na nic nezapomněli, připravili jsme pro vás jednoduchý a přehledný CHECK-IN list plachetnice. Je strukturovaný na vybavení na palubě a v podpalubí. Pokrývá vše, co byste měli během check-in zkontrolovat. Na nákresy plachetnice si můžete vyznačit případné poškození trupu, plachet či jiné části plachetnice. Nezapomeňte se také technika charterové…

Dominik Harman 31.12.2021

Spolupráce s YC CERE

Delší dobu jsme hledali vhodné prostory pro pořádání našich kurzů a přednášek, které neprobíhají výhradně on-line. A rádi bychom se pochlubili, že se nám je podařilo najít. A to velmi pěkné a navíc „tematické“. Navázali jsme totiž spolupráci s Yacht Clubem CERE v pražském Podolí. A už minulý týden proběhl v jejich klubovém salonku náš…

Jan Kašpar 20.06.2021

Výprava na Kanárské ostrovy

Před několika dny jsme se vrátili z naší první námořní výpravy tohoto roku. Dva týdny jsme se plavili v oblasti Kanárských ostrovů. A přes drobné potíže s loděmi (a také tak trochu s Covid-19) si troufnu tvrdit, že se akce mimořádně vydařila.  Plavba se málem nekoná Plavba okolo Kanárských ostrovů byla rozdělena do dvou na…

Jan Kašpar 19.02.2022

Partnerství Seatime a Boataround

SeaTime, vaše námořní akademie, která poskytuje špičkové teoretické i praktické námořní vzdělávání jachtařům a všem lidem, kteří se točí kolem „vody“, navázala partnerství se společností Boataround, provozující stejnojmenný internetový vyhledávač pronájmu lodí po celém světě. „Vidíme, že naše služby se vzájemně výborně doplňují. Proto věříme, že naše spolupráce přinese oběma stranám rozšíření jejich nabídky. A…

Jan Kašpar 17.05.2021

Elektronické mýto ENC v Chorvatsku ušetří čas i peníze

ENC je krabička pro bezkontaktní placení mýta v Chorvatsku. Jezdíte do Chorvatska pravidelně autem a ještě ho nemáte za oknem svého auta? Pak byste měli zpozornit! Elektronická platba je jednoduchá, pohodlná a navíc vám ušetří čas i peníze, a to hned 21,74%! To je dostatek důvodů pro jeho pořízení. Zkontrolujte si na kolik vás vyjdou…

Dominik Harman 28.06.2021

iCom M94-DE :: Ruční vysílačka s DSC a AIS

iCom, renomovaný japonský výrobce radiokomunikačních zařízení, uvedl na trh velmi zajímavou novinku. Je jí ruční námořní VHF vysílačku s integrovaným DSC (Digital Selective Calling) a AIS (Automatic Identification System). Novinka nese produktové označení IC-M94-DE.  Pokud vím, je to poprvé, co se obě tyto moderní digitální technologie…

Jan Kašpar 11.05.2021

Díky vám všem!

Ahoj milé námořnice a milí námořníci! Rok se sešel s rokem, máme za sebou silvestrovské oslavy a nastal tak čas pro to ohlédnout se za uplynulým rokem a udělat si plány pro ten nadcházející. Pro nás byl rok 2022 prvním celým rokem se SeaTime. A byla to jízda (nebo…

Jan Kašpar 02.01.2023

Bouře na Korsice vyvrhla jachty na souš, vítr dosahoval rychlosti 100 ulzů

V uplynulých dnech zasáhla ostrovy Středozemního moře jedna z nejsilnější bouří v novodobé historii. Vítr výrazně překračoval stupnice hurikánu, v poryvech dosahoval rychlosti až 100 uzlů! Co se vlastně stalo? A dala se tato situace předpovídat? Situace nad mořem Zhruba 2 – 3 dny před bouří se začala objevovat varování, že prostředí nad Středozemním mořem…

Dominik Harman 22.08.2022

Diskuze k článku

Odpovědět

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odeslat komentář